Blog

Verbeter je denkvermogen door te wandelen

Uit hersenonderzoek blijkt dat je lichaam ook na de puberteit nog steeds hersencellen aan kan maken. Jijzelf kunt hier invloed op uitoefenen door niet alleen mentale maar ook lichamelijke inspanning. Uit onderzoek blijkt dat ‘sportende’ muizen na een maand tweeënhalf keer zoveel zenuwcellen in de hippocampus hebben als de ‘luie’ controlegroep. En die nieuwe hersencellen zorgen ook voor een beter langetermijngeheugen.

Alzheimer
Bij mensen laten hersenscans van 55-plussers iets vergelijkbaars zien, aldus hersenexpert Reinoud de Jongh in zijn boek Hersenkronkels. Actieve en fitte 55-plussers hebben een groter hersenvolume dan hun leeftijdsgenoten die vooral op de bank zitten. Beweging helpt het krimpen van je brein af te remmen, zowel het aantal hersencellen als verbindingen tussen die cellen kunnen toenemen met de juiste stimulatie. Terwijl je dit leest, worden miljarden dendrieten, de uitlopers van zenuwcellen die signalen van andere cellen ontvangen, geactiveerd. Bij veel stimulatie kunnen er nieuwe dendrieten ontstaan, maar bij weinig of geen stimulatie kunnen ze verschrompelen of verdwijnen. Naast lichamelijke inspanning is mentale inspanning dus ook goed voor het brein. Wanneer je je gehele leven je hersenen veel stimuleert, is de kans op alzheimer kleiner. Je hersenen worden gestimuleerd als je een baan hebt die veel van je denkvermogen eist, maar ook door lezen, puzzelen, schilderen et cetera.

Dubbele workout
Gelijktijdig met lichamelijke inspanning kun je natuurlijk ook je hersenen aan het werk zetten. Dan doe je een dubbele work-out! Je kunt dat bijvoorbeeld doen door een mooie wandelroute te kiezen en een aantal mentale oefeningen/opdrachten mee te nemen.
Zoek een leuke wandeling uit en doe tijdens de wandeling een aantal oefeningen:
- ruimtelijke geheugen: wat heb je het laatste kwartier bewust waargenomen?
- korte termijn geheugen: oefen willekeurige getallenreeksen (telefoonnummers) of het spelletje ‘ik ga op vakantie en ik neem mee…’
-taalkundig inzicht: maak anagrammen van zaken die je tegenkomt op je wandeling.
-verbale vaardigheid: speel pim-pam-pet en verzin zoveel mogelijk woorden die beginnen met eenzelfde letter.
-aandacht en concentratie: laat een stopwatch aftellen en anticipeer op het moment dat het alarm afgaat. Probeer de tijdsintervallen steeds groter te maken.
Meer oefeningen in Hersenkronkels, hoe uw hersenen u maken tot wie u bent van Reinoud de Jongh en op de site van Bewegende Beelden.

Nieuwe verbindingen en een voldaan gevoel
Wanneer je weer thuiskomt, zul je voldaan zijn van de inspanning, zijn er nieuwe verbindingen tussen zenuwcellen ontstaan, oude verbindingen versterkt en nieuwe hersencellen in aanmaak. Tel uit je winst!
Misschien ook iets om te doen in de herfstvakantie met je kinderen?

Werkoverleg
Daarnaast zou je natuurlijk ook kunnen experimenteren met het tijdens het wandelen voeren van werkoverleggen of gesprekken met collega’s. Dat het werkt weten we al van Aristoteles en zijn ‘wandelende school’.

Wat heb jij ontdekt tijdens je (herfst)wandeling?

Reacties zijn gesloten.