Blog

Iedere dag het Efteling gevoel

In de herfstvakantie bezochten we met onze kinderen de Efteling. Het was me al eerder opgevallen hoe vriendelijk de meeste medewerkers daar zijn. Uit hun mond klinkt ‘nog een fijne dag’ oprecht. Het maakt die rijen voor de attracties een stuk beter te verteren, al viel het toch al mee. Naast hun training heeft de Efteling echt nagedacht hoe jij als bezoeker binnenkomt: bij de parkeerplaats staan al vriendelijk lachende mensen te wachten die ervoor zorgen dat jij snel en makkelijk je auto kunt parkeren zodat jouw feestje snel kan beginnen.

Marathon van Amsterdam
Hoe het niet moet, merkte ik bij de marathon van Amsterdam. Die marathon gaat dwars door de stad. Om dat in goede banen te leiden, maakt de organisatie gebruik van verkeersbegeleiders.Hartstikke goed, maar het lijkt erop dat de meesten alleen maar bezig zijn met die marathon. In hun ogen is de weggebruiker geen klant, die moet zo snel mogelijk wegwezen, zodat de marathon erdoor kan. Vragen vinden zij lastig: ‘Ik kom niet uit Amsterdam en de IJ-tunnel ken ik niet, wilt u nu doorrijden…’

Olympische Spelen Londen
Caroline, een oud-collegatrainer van de Baak is een paar dagen naar de Olympische Spelen in Londen geweest en haar was het klantvriendelijke gedrag van al die vrijwilligers opgevallen. Zij kon iets niet vinden en stelde een vraag aan een vrijwilliger, herkenbaar aan de kleding. Deze moest haar het antwoord schuldig blijven. Echter in plaats van zijn schouders op te halen, liep hij mee om het uit te zoeken met de verklaring: ‘U stelt een hele goede vraag, die ook handig is voor al mij collega’s. Mijn dienst begint pas over 20 minuten dus ik heb tijd om met u mee te lopen.’ Alle 100.000 vrijwilligers van Olympische Spelen in Londen blijken een driedaagse training te hebben gevolgd over de waarden en normen van de Spelen, rollenspellen over ‘klantrelaties’ en een dag op locatie, waarin alle mogelijke vragen aan bod kwamen die een bezoeker, official of atleet maar zou kunnen stellen.

Follow the blue line
Toen ze haar vliegtuig terug moest halen werd ze aangesproken door een vrijwiliger of hij haar kon helpen. Hij wees haar de weg en zijn collega-vrijwilligers pikten de vraag op als was zij hun estafettestokje . Zij hielpen haar voortdurend: ‘follow the blue line, mam, next corner to the right’, etc. Wat erin resulteerde dat ze ruim op tijd op het vliegveld was. Terwijl punctualiteit nou niet haar sterkste kant is.

Ben jij het dagje Efteling?
Waar het om gaat, is dat je dit altijd kan doen, commercieel of non-profit: Klantvriendelijkheid straalt op je organisatie af. Het betekent dat je mensen als mens ziet en hen zo behandelt als jij zelf graag behandeld wordt, zodat zij elk contact met jouw organisatie ervaren als een dagje Efteling.

Hoe word jij graag behandeld?

Reacties zijn gesloten.